HONG KONG (LifeSiteNews) - Cardinalul Joseph Zen a emis o nouă critică a Sinodului privind Sinodalitatea, spunând că Papa Francisc folosește sinoadele în încercarea de a „schimba doctrinele sau disciplinele Bisericii”.
Într-un articol recent publicat în mai multe limbi,
cardinalul emerit Zen din Hong Kong a adus încă o dată o critică vehementă
Sinodului recent încheiat privind sinodalitatea. În compania unui număr de
prelați vocali, Zen a fost un critic consecvent al Sinodului - care s-a
desfășurat din toamna anului 2021 până la 27 octombrie 2024.
„A numi acest Sinod privind
Sinodalitatea un Sinod al Episcopilor este o denumire greșită”, a scris Zen,
reiterând un punct de vedere pe care el și mulți alții l-au făcut în ultimii
ani. Datorită intervenției directe a Papei Francisc, Sinodul a implicat
noutatea de a avea bărbați și femei laici ca votanți, transformându-l astfel
departe de expresia originală de „Sinod al Episcopilor”, așa cum a fost
subliniat de Papa Paul al VI-lea.
Zen a remarcat că un papă poate
„convoca orice formă de întâlniri consultative”, dar cu acest stil de întâlnire
el nu a putut pretinde că rămâne un sinod al episcopilor. „El a folosit numele
„sinod”„, a scris Zen, «pentru a înlocui »Sinodul Episcopilor” cu un tip hibrid
de întâlnire”.
Din „sinoadele” ținute sub Papa
Francisc, putem vedea că el dorește să schimbe de fiecare dată doctrinele sau
disciplinele Bisericii, în loc să discute despre cum să protejeze aceste
doctrine și discipline.
Cardinalul din Hong Kong a
subliniat o serie de sinoade anterioare ale lui Francisc, subliniind modul în
care acestea au fost dovezi ale afirmației că Francisc folosește reuniunile
pentru a schimba învățătura eclezială:
El a folosit Sinodul asupra
familiei (2004-2005) pentru a încerca să permită catolicilor divorțați și
recăsătoriți să primească Sfânta Împărtășanie. A vrut să folosească Sinodul
Amazonului pentru a introduce „hirotonirea ca preoți a unor laici căsătoriți
foarte respectați (viri probati). Și pentru Sinodul de data aceasta, din
cele două figuri de conducere pe care le-a numit și din documentele emise de
secretariat, putem vedea că are niște obiective mai largi: să schimbe sistemul
ierarhic al Bisericii (să îl înlocuiască cu un grup democratic de persoane
botezate); să instituie femei diaconi (deschizând calea pentru femei preoți);
să abolească celibatul preoțesc; și să schimbe doctrina tradițională privind
etica „sexuală” (începând cu binecuvântarea cuplurilor homosexuale).
A doua sesiune a Sinodului
privind Sinodalitatea a fost criticată de activiștii pentru hirotonirea
femeilor pentru că subiectul nu a fost inclus oficial în discuție.Acesta a fost
- împreună cu o serie de alte probleme mai controversate - mutat la 10
diverse grupuri de studiu născute din reuniunea Sinodului din 2023. Pentru
aceasta, Sinodul a fost criticat de liberali ca nereușind nimic.
Făcând aluzie la acest lucru și
la alte
eșecuri ale Sinodului de a câștiga sprijinul public al catolicilor pentru
eforturile sale, Zen a scris că „agenda lor a eșuat”.
Grupurile de studiu ale Sinodului
au servit la prelungirea problemelor problematice ale Sinodului, a scris Zen,
în timp ce, de asemenea, nu au mers suficient de departe pentru a-i satisface
pe „radicali”.
Având în vedere acest lucru și
întrebările deschise din documentul
final al Sinodului, Zen a avertizat cu privire la pericolul ca Biserica
Catolică să devină similară stilului protestant:
Asta nu înseamnă că Biserica
Catolică devine la fel ca Biserica Anglicană? Nu vom mai fi Biserica una,
catolică, apostolică? Nici Biserica sfântă, pentru că nu mai există învățături
etice de încredere care să îi conducă pe credincioși să distingă binele de rău.
„Viitorul rămâne foarte confuz”,
a opinat el, pe baza evaluării documentului final.
Una dintre principalele probleme
evidențiate de Zen cu privire la Sinodul privind sinodalitatea este că, deși
s-a încheiat, acesta nu și-a încetat de fapt activitatea. Francisc a
luat, de asemenea, decizia capitală de a accepta
documentul Sinodului și de a și-l însuși, fără a scrie el însuși o exortație
apostolică.
Dar Zen a pus la îndoială acest
lucru, ridicând o serie de probleme pe care le are cu privire la Sinod - fiind
un amestec de episcopi și laici - și cine anume este responsabil pentru conținutul
acestuia:
Care este valoarea acestei
concluzii sinodale? Cine a redactat proiectul acestui document? Este un grup
ales de adunarea plenară a Sinodului care îi poate reprezenta cu adevărat? Vor
avea membrii adunării plenare suficient timp pentru a studia acest document?
Cine se ocupă de „amendamentele” propuse de membrii adunării plenare? A fost
discutat și votat fiecare amendament de către toți membrii? Studierea
documentului și discutarea „amendamentelor” sunt operațiuni complicate. Un
document atât de lung nu poate fi făcut cu seriozitate în grabă. Întreb din
nou: Cum poate fi Papa pe deplin responsabil pentru un astfel de document
final?
Potrivit secretariatului
Sinodului, cardinalii Jean-Calude Holleirhc și Mario Grech au supravegheat
comisia care a avut responsabilitatea de a compila raportul. Cu toate acestea,
secretariatul a avut grijă să precizeze că comisia de redactare nu făcea decât
să compileze diferitele rapoarte de la mesele mici ale membrilor Sinodului și
nu scria ea însăși niciun conținut nou.
Ulterior, în ultima săptămână au
fost aduse amendamente - inclusiv introducerea
întrebării deschise privind femeile diaconi - iar textul a fost aprobat
pasaj cu pasaj prin vot comun.
Zen a sugerat că Francisc însuși
a fost în cele din urmă responsabil pentru conținutul raportului final al
Sinodului, minimalizând argumentul că aceasta ar fi o „teorie a conspirației”.
„Toată lumea știe că Papa crede
în „proces” (timpul este mai mare decât spațiul)”, a scris el. „Ceea ce nu a
putut fi realizat în această adunare, poate fi realizat în procesul care începe
acum. Sinodul s-a încheiat, dar Biserica Sinodală începe acum! Trebuie să trăim
în ea!”
Gândurile finale ale lui Zen sunt
într-adevăr susținute chiar de organizatorii Sinodului. Emițând raportul final,
cardinalii Hollerich și Grech au declarat că,
deși evenimentul s-a încheiat, Sinodul va continua, deoarece procesul „include
faza de implementare”.
Grupurile de studiu ale Sinodului
urmând să prezinte un raport în iunie 2025, rămâne de văzut în ce mod Sinodul
va pune în aplicare schimbarea rapidă. Cu toate acestea, având în vedere
exemplul Fiducia Supplicans, care a introdus în mod unilateral
subiecte discutate de Sinod - deși le-a pus în aplicare departe de Sinod - o
astfel de mișcare nu este exclusă în viitor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu