Cu o viziune
spirituală sfântă de lungă durată, Episcopul Sheen a văzut rădăcinile crizei
actuale sădite şi crescute încă din 1974, însă ne dă un antidot.
„În primul rând, noi suntem la sfârşitul
Creştinătăţii,” a spus solemn episcopul Fulton Sheen în 1974, în timpul unei emisiuni
tv. Acum (spunem) nu, creştinătăţii, nu Bisericii. Ţineţi minte ce spun.”
Apoi a defintit ce vrea să spună. „Creştinismul este viaţă economică,
politică, socială inspirată de principii creştine. Aceasta se încheie – o vedem
murind. Priviţi la simptome: divizarea familiilor, divorţ, avort, imoralitate,
necinste generală.”
Era în 1974. Azi, ştim că este mult mai rău, apărând în această imagine şi
definiţia căsătoriei şi a teoriei de gen. Şi...criza din Biserică.
El a amintit de 22 de civilizaţii care s-au degradat de la începutul
lumii. 19 dintre ele au putrezit şi s-au distrus.
„Trăind în ea zi de zi, nu vedem
declinul”. Aduceţi-vă aminte că era 1974. Luăm ca pe ceva de la sine înţeles, -
ne obişnuim cu lucrurile şi aproape că le acceptăm ca fiind o regulă. A
respinge declinul to mai răspândit nu este o regulă? Câţi catolici acceptă
mesajul lui Humanae Vitae?
Sheen a subliniat că „presa pe care o citim, televiziunea la care ne
uităm, sub nici o formă nu sunt inspirate de principiile creştine. De fapt, din
partea multora dintre noi, există tendinţa de a coborî şi noi acolo jos ca să
cunoaştem lumea – nu ca să o ridicăm. Ne temem să fim nepopulari – aşadar mai
bine mergem cu mulţimea.”
Bunul episcop a remarcat că trăim în cea de-a patra perioadă de 500 de ani
a istoriei Bisericii, explicând că Biserica nu este un lucru continuu – moare
şi se ridică din nou. Urmează principiul lui Cristos însuşi, ca preot şi
victimă.
„Şi vine înfrângerea, moartea
aparentă, suntem puşi în mormânt şi înviem din nou. În istoria noastră creştină
am avut 4 decese.”
Primele trei Căderi şi Ridicări
Prima dată când Biserica se află într-o mare strâmtorare era în perioada
Romei, în prima ditre cei 500 de ani. A renăscut în perioada marilor misionari
ca Augustin de Cantenbury în Anglia şi Patrick în Irlanda, care au răspândit credinţa.
Apoi a venit a doua „decădere” în jurul anului 1000 cu invazia musulmană
şi divizarea Bisericii prin schisma de la Constantinopole.
„Părea că va fi sfârşitul a toate,
dar apoi am revenit la viaţa,” a spus Sheen.
În a treia perioadă de 500 de ani, Biserica a devenit putredă, pe măsură
ce călugării şi călugăriţele au clacat. Apoi au venit reformatorii care
„aproape întotdeauna reformează lucrurile greşite. Şi au început să reformeze
credinţa. Dar nu era nimic greşit cu credinţa – era morala care ar fi trebuit
reformată. Nu este o reînnoire – o reală reformare este necesară şi astăzi.” –
Amintiţi-vă că era cu 44 de ani înainte.
După acea perioadă, Biserica a revenit iarăşi la viaţă, a spus Sheen.
„Iar acum, suntem în cea de-a patra
perioadă şi noi putrezim – suntem răsfăţaţi- nici un mare zel, nici o mare
învăţătură, niciun mare foc.” Totuşi există speranţă, fiindcă oricine cunoaşte
istorie nu este tulburat.”
Duşmanii Bisericii
Însă duşmanul, în fiecare dintre cele 4 perioade, a fost diferit şi
distinct. Vorbesc aici despre duşmanii Bisericii. În primii 500 de ani, au fost
doctrine false, centrate în jurul persoanei lui Cristos...ereziile
Cristologice. Aşadar, Biserica era divizată şi acesta a fost unul din motivele
pentru care a fost posibil ca musulmanii să se dezvolte.”
Următoarea perioadă a cunoscut atacuri îndreptate către capul Bisericii,
ducând la despărţirea Bisericii Răsăritene.
Până în secolul al XVI-lea atacul a fost îndreptat căte „Trupul lui
Christos, Trupul mistic”- Biserica. A foat perioada Reformei.
Al patrulea inamic de azi
Duşmanul nostru de azi este lumea – spiritul lumii.” A spus Sheen foarte
clar.
„Astăzi, trebuie să ne conformăm lumii, altfel suntem „marcaţi”, a spus
el. Trebuie să fie „politically correct.”
Domnul nostru a spus: „V-am scos din lume, voi nu mai sunteţi ai lumii.”
Dar noi spunem: „ Nu, noi trebuie să câştigăm lumea şi ca să câştigăm trebuie ă fim una cu ea.” Domnul nostru
spune: „ Nu mă rog pentru lume.” El se ruga pentru spiritul lumii. Şi aceasta
este cea mai uşoară cale de a cădea – cea a lumii.
Este atât de simplu şi poate fi justificat în mii de motive; Conciliu
Vatican ne-a spus că trebuie să mergem
în lume – într-adevăr, dar nu să fim asemeni lumii, ceea ce este destul de
diferit. Aşadar, azi acesta este atacul nostru.”
Sheen a văzut acest lucru ca fiind unul dintre cauzele pricipale ale
degenerării noastre, a morţii nostre. Noi murim....Şi ce-are a face? Care este
răspunsul?
„Răspunsul este acesta: Acestea sunt
zile minunate ca să fie trăite. Mulţumesc lui Dumnezeu...că pot trăi aceste
zile, deoarece acestea sunt zile ale testării.” Din 1974, presiunea a tot
crescut.
Sheen a explicat că era uşor să fii creştin cu trei decenii înainte de
asta. „Atmosfera era creştină, etica era creştină; nu întâmpinai nici o
problemă majoră în adaptarea noastră la o societate creştină. Dar acum, când
totul se dă peste cap, acestea sunt zile când măştile cad şi ne dezvăluim aşa
cum suntem cu adevărat.”
„ Astăzi, curentul este împotriva
noastră. Astăzi, îndemnul lumii este acesta: du-te cu lumea, du-te cu spiritul
ei.” „Ascultaţi,... corpurile moarte plutesc îm aval. Doar corpurile vii
rezistă curentului. Şi astfel, bunul Dumnezeu ne testează.”
„ Şi astfel El testează
creştinismul occidental cu spiritul lumii...şi câţi dintre noi cad? Ar fi oare
episcopul Sheen surprins de cât de departe a ajuns corupţia şi decadenţa?
El dă exeplul israeliţilor care au fost încercaţi în deşert. „Aceasta face
acum cu noi. Acum, noi arătăm ceea ce suntem cu adevărat.” Sf. Ioan spune în
epistola sa: „ Ei nu ne-au iubit cu devărat de la început. De aceea ne-au
părăsit!”. Şi astfel, sufetele care cad nu au reuşit să treacă testul. E
asemeni testului pe care au trebuit să-l treacă evreii.
Episcopul a subliniat faptul că majoritate israeliţilor care au cercetat Ţara
Făgăduită (care au fost trimişi în recunoştere- n.tr), au spus oamenilor că nu
vor putea intra acolo, deoarece locuitorii de acolo erau prea puternici. Însă „majoritatea
nu are întotdeauna dreptate”! Doar Caleb şi Joshua „raportul minoritar” nu au
fost de acord cu asta. Iar ei au avut dreptate.
Sheen a avertizat: „Ceea ce vom avea în Biserică, va fi acel raport
minoritar: un raport minoritar al surorilor, un raport minoritar al preoţilor,
un raport minoritar al laicilor – nu acea minoritate agresivă şi creatoare de
probleme, ci acea minoritate ca şi Caleb şi Joshua, care se încrede în
Dumnezeu. Aşadar, suntem supuşi încercării, aşa cum au fost şi evreii la vremea
respectivă.
El a continuat: „Nu e departe acel timp şi poate, unii îl vor apuca, când
va veni timpul luptelor şi al testării. Domnul nostru spus:
că Satana te va cerne, ca pe grâu. Şi noi suntem cernuţi ca şi grâul.
Aşadar putem doar să-i mulţumim lui Dumnezeu că trăim aceste zile. Cu adevărat
este frumos. Acum noi putem spune „da” ori „ba”şi putem rezista atacului,
criticând şi ridiculizând, fiindcă acesta este spiritul lumii al acestor zile
printre creştini.
Sfat neşteptat, surprinzător
Sfântul episcop a clarificat că într-adevăr situaţia nu este chiar atât de
sumbră.
De ce? Fiindcă avem o imagine a Bisericii în toiul unei crescânde opoziţii
ale lumii. Şi, prin urmare, trăiţi-vă
viaţa într-o deplină conştienţă a timpului testării, şi raliaţi-vă aproape de
Inima lui Cristos. Fiţi minoritatea”
El, cu adevărat avea urechile ciulite la următoarea revelaţie şi
recomandare.
Şi dacă, în zilele noastre există ceva ce trebuie restaurat, aş spune că
este violenţa.Violenţa! Împărăţia Cerului este câştigată prin violenţă. Şi doar
cei violenţi o vor cuceri.”
Nu ar trebui să fie oare vorba de pace? Să-l ascultăm pe marele Episcop Fulton
Sheen cum explică şi din punct de vedere biblic.
El a observat că atunci când Biserica scapă lucruri, lumea le ridică, dar
le suceşte înr-un mod greşit. De exemplu, a lăsat să cadă misticismul şi tinerii s-au întors către
medicamente şi droguri.
Iar noi lăsăm să cadă violenţa, disciplina, angajamentul faţă de Cruce şi
lumea le ridică...de aceea în această ţară nu se opreşte violenţa. Trebuie doar
să...angajăm mai mulţi poliţişti, să construim mai multe spitale pentru
dependenţi. De ce? Deoarece nu există, acolo înăuntru, nici un motiv moral care să-i oprească.”
Nu au dreptate? Care este de regulă primul răspuns? Cheltuieli mai mari de
la guvern şi mai multe legi şi problema va fi rezolvată. Da...cum să nu...
Sheen a explicat: Domnul nostru a spus: „ Am venit să aduc sabia. Nu pace!
Noi, mereu vorbim despre pace, pace, pace! Da, pentru că au avut loc acele
războaie (al II-lea Mondial, cel din Coreea) – dar noi nu ne luptăm cu noi înşine
– şi nu va fi nici o pace în lume, până ce nu facem întâi război. Iarăşi repet:
Domnul nostru a spus: „ Nu am venit să aduc pace, ci sabia!” El nu a utilizat
cuvântul pace, decât după Paşti.”
„Domnul a adus o sabie. Nu este o
sabie care trebuie scoasă împotriva duşmanului. Este o sabie ce trebuie scoasă
împotriva noastră, care să taie cei şapte ciocli ai sufletului: mândria şi
zgârcenia, pofta şi mânia, invidia, lăcomia şi lenea. Iar noi, am renunţat la
sabie – altcineva a luat-o, dar noi trebuie să o reluăm! Atunci vom avea pace! Iar pacea nu va
fi niciodată colectivă – niciodată socială – până ce mai întâi nu este
individuală.”
Pacea socială, pacea lumii este extinderea păcii individuale, cea din
inimile noastre. Când suntem în cele drepte cu Dumnezeu, atunci vom fi corecţi
şi cu semenii noştri. Când nu suntem în pace cu Dumnezeu, vom fi în neregulă cu
toţi ceilalţi.”
El a spus tuturor să ia în serios petrecerea unei ore în Faţa Sfântului Sacrament,
în fiecare zi, nu doar pentru sufletele noastre, ci pentru lume şi pentru a ne
consolida apartenenţa la minoritate. „Este violenţă” pentru noi înşine...destul
de uşor de înţeles.
Arhispiscopul Sheen a subliniat: „Domnul păstrează rezerve. Ne atrenează.
Ne pregăteşte pentru o nouă Biserică. Iar El este cu noi – pur şi simplu nu
putem adăuga reguli – doar ceea ce am câştigat deja de fapt, atâta doar că
ştirile încă nu au ieşit la suprafaţă – şi violenţa trebuie restabilită.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu